بی تردید راهکارهای آگاهی بخشی راهکارهای آگاهی بخشی به دانش آموزان کارآفرین به نوجوانان برای تبدیل شدن به یک دانش آموز کارآفرین و مولد خلاقیت بی شمار است و از هر زاویه ای می توان شیوه ها و روش های مختلفی را برای آگاهی بخشی آنها نام برد اما براساس تجربیات شخصی پس از برگزاری صدها کارگاه، سمینار و دوره های آموزشی و همچنین گفت و شنود با دانشجویانم در دانشگاه به چارچوبی مشخص در نحوه های آگاهی بخشی به نوجوانان رسیدم که تصور می کنم همین تعداد راهکار می تواند دربرگیرنده خیل عظیمی از شیوه های دیگر باشد.
ضمن اینکه اغلب انجمنها و اتحادیه های صنفی و همچنین برندهای بزرگ در حوزههای مختلف معمولاً دارای فیلمهای تبلیغاتی و مستندی در ارتباط با کسب و کار خویش هستند که از این مجموعه ها نیز میتوان به خوبی بهره گرفت.
خوبی و مزیت این روش آن است که این دست از متخصصان و کارشناسان معمولاً با انرژی و اشتیاق زیادی درباره کار خود و اهمیت آن توضیح میدهند و صحبتها و اطلاعاتی که آنان ارایه میدهند میتواند بسیار انگیزه بخش و اشتیاق آفرین باشد.
در این روش اگر والدین یک دانش آموز یا یکی از اقوام نزدیک او دارای حرفه یا تخصصی هستند میتوانند با مشارکت دادن دانش آموز در کار خود، او را از نزدیک با کسب و کار خویش و کسب و کارهای مرتبط آشنا سازند.
برای مثال چه بسا فرزند یک نجار، با مشارکت در کار او، به کارهایی مثل فروش محصولات چوبی یا کار منبت و … آشنا شده و به آنها علاقه مند شود.
در برخی موارد خود نوجوان ممکن است حوزهای را به عنوان حوزه کسب و کار خویش معرفی نماید. اما به یاد داشته باشید چون اغلب نوجوانان ممکن است دچار احساسات زودگذر شوند، علایق آنها نیز میتواند به سرعت تغییر کند.
بدین جهت بسیار محتمل است که یک نوجوان در بدو شروع کار، به واسطه یک آشنایی سطحی شغلی را به عنوان شغل مورد علاقه خود معرفی کند اما وقتی به صورت عمیق با آن شغل آشنا شود متوجه گردد که خیلی اشتیاقی به آن ندارد.
بنابراین یکی از روشهای موثر برای کمک به دانش آموزان برای آزمودن و انتخاب حرفه مورد علاقه خود، آن است که مدتی هرچند کوتاه آنها به عنوان شاگرد و هنرآموز به کارهای مختلف بگماریم.
هدایت دانش آموزان به سمت کارآفرینی و کسب و کار، امری بسیار حساس است که نیاز به دقت و برنامه ریزی هوشمندانه دارد. قرار نیست ورود آنها به این عرصه، دانش آموزان را از فرایند معمول تحصیل و طی کردن مدارج تحصیلی باز دارد.
بنابراین بعد از ایجاد انگیزه، تقویت مهارت ها و آگاهی بخشی شغلی به نوجوانان، باید فرایند ورود عملی آنان به این حوزه را به شکل صحیح برنامه ریزی کرده و بر مراحل کار نظارت کنیم.
ضمن اینکه لازم است بسترهای لازم، امکانات و همچنین حمایتهای مادی و معنوی مورد نیاز (در حد معقول) را نیز در اختیارشان قرار دهیم.
برای مثال مشخص کنید هر روز در چه ساعتی و به مدت میتواند به کار خود بپردازد.
اگر شرایط ایجاد کسب و کار در خانه یا محلی نزدیک ممکن نیست، نوجوان باید در محلی که یک فرد معمتد (مثلاً عمو یا یک دوست صمیمی و معتبر پدرش) میتواند بر فعالیت او نظارت کند، کار کند.
در این عرصه افراط و تفریط مشکل ساز است. نه اینکه آنها را مجبور کنیم با دست خالی و بدون هیچ حمایتی وارد کسب و کار شوند و نه اینکه به شکلی افراطی تلاش کنیم هرچه به نظر لازم و ضروری است و یا خودشان خواستار آن هستند تهیه کنیم.
حالت اول باعث میشود دانشآموز به واسطه نداشتن امکانات و شرایط حداقلی خیلی زود دلسرد و ناامید شود و دومی باعث میشود دانش آموز همچنان وابسته باشد و نتواند خلاقیت و مسئولیت پذیری بالایی از خود نشان دهد.
دانش آموزی که امکانات و نیازمندیهای خود را به شکل حداکثری دریافت میکند، هرگز حاضر به تحمل سختی و مشکلات نخواهد بود و هرگاه دچار شکست هم شود، گناه این شکست را گردن نواقص و کمبودهایش می اندازد.
اگرچه تاکید کردیم که نوجوانان باید حوزه کاری خود را خودشان انتخاب کنند، اما از آنجایی که عمده آنها شناخت چندانی از کسب و کارهای مختلف ندارند، هدایتها و راهنمایی هایی که بزرگترها به آنها ارایه میکنند، میتواند نقش مهمی در انتخابهای آنها داشته باشد.
ضمن اینکه آگاهی بخشی (نه تحکم) به آنان میتواند به کیفیت انتخابهایشان بیفزاید و مشاغلی که برای سن و شرایطشان مناسبتر است را در دسترسشان قرار دهد.
از این رو ما نیز بخشی از کتاب حاضر را به حوزه هایی که برای دانش آموزان کارآفرین به نسبت مناسبتر هستند، معرفی میکنیم:
از آنجایی که نوجوانان علاقه بسیار به تکنولوژیهای جدید و فضاهای تکنولوژیک مثل اینترنت دارند و به سرعت (به واسطه علاقه و اشتیاق زیاد) با زیر و بم آنها آشنا میشوند، فضای مجازی و کسب و کارهای موجود در این عرصه، یکی از حوزههای جذاب و کارآمد برای کارآفرینی نوجوانان است.
برای مثال دانش آموزی را در نظر بگیرید که پدرش فروشنده یک کالای خاص است و او میتواند با طراحی یک نرمافزار یا اپلیکیشن، ضمن کارآفرینی، به کسب و کار پدرش نیز رونق ببخشد.
ضمن اینکه خود نوجوان میتواند نیازمندی هایش مثل برنامهنویسی و … را نیز شخصاً یاد بگیرد و با کمترین هزینه امکانات و بسترهای مناسب کاری را برای خود ایجاد کند.
اگرچه امروزه شرکتهای خدماتی بسیاری در تمام شهرها و مناطق مختلف وجود دارند اما به واسطه اینکه این شرکتها با هزینه های زیادی مواجه هستند، دانش آموزان میتوانند با ایجاد یک واحد خدماتی کوچک و ارایه خدمات نسبتاً ارزانقیمت به هم محلیها یا هم شهرکیهای خود، به بازخورد خوبی دست یافته و به موفقیت دست یابند.
امروزه حتی بسیاری از شرکتها و برندهای بزرگ نیز برای بازاریابی و ارتباطگیری با مشتریان خود، از روش فروش و بازاریابی تلفنی استفاده میکنند.
این روش به واسطه اینکه فرصت گفتگو و رایزنی مستقیم با مشتری را فراهم میکند، میتواند از کارایی و اثرگذاری بالایی نیز برخوردار باشد.
از این رو هر یک از دانش آموزان نیز میتوانند با دسترسی تنها به یک تلفن در این حوزه اقدام به کارآفرینی کرده و با بکارگیری روشهای خلاقانه و جدید در گفتگو، معرفی کالا و …، کسب و کار موفقی برای خود ایجاد کنند.
اگرچه مدتی هجوم محصولات مدرن و تکنولوژیک تا حدودی جامعه ایرانی را از صنایع و محصولات دستی و هنری دور کرد اما خوشبختانه در سالهای اخیر دوباره ایرانیان رغبت بسیار خوبی نسبت به این حوزه از خود نشان میدهند و از محصولات هنری و دستساز استقبال میکنند.
بنابراین هر یک از دانش آموزان میتوانند با بکارگیری خلاقیت و هنر خود وارد عرصه تولید آثار هنری و صنایع دستی شوند و بدین واسطه به یک کارآفرین موفق تبدیل شوند.